Thursday, 28 April 2011

Larian gaya bebas berani mati

Sejenis sukan yang paling ekstrem dan untuk orang-orang yang tak kenal graviti tu ape. Sukan ni boleh membuatkan korang cedera terutamanya orang yang kurang terlatih. Orang yang pakar pun masuk hospital inikan pulak yang baru nak belajar. Moh bace...

"Satu cara mengunakan rintangan pada laluan untuk melakukan lompatan & akrobatik.. semuanya mesti digabungkan, kelajuan, kelancaran, keindahan dan keaslian" -David Belle


Parkour bermula pada tahun 1988 di Lisses, Perancis, saat David Belle berusia 15 tahun. Belle telah dipengaruhi oleh pengalaman ayahnya sebagai penyelamat terkenal dan pemadam kebakaran tentera di rejimen Paris-pompiers sapeurs. Sebagai seorang atlet yang sangat terampil dan berbakat, ayah Belle, Raymond, menyesuaikan diri dengan baik dengan falsafah latihan dari pakar pendidikan jasmani Georges Hébert, seorang bekas pegawai tentera laut.Kaedah latihan holistik Hébert banyak menekankan integrasi dari fikiran manusia dan tubuh untuk mengatasi segalanya melalui berlari, melompat, melompat, berjalan di semua merangkak dan memanjat. Usahanya secara tidak langsung memberikan sumbangan terhadap rintangan tentera, atau combattant parcours du. Kursus rintangan tentera, masih digunakan oleh tentera Perancis hari ini,ia terdiri dari stesen yang berbeza seperti tali memanjat dan berayun, mengimbangkan pada rangka kayu dan memanjat tangga.Melalui aktiviti ini, mereka dapat menghilangkan rasa takut dan kelemahan fizikal dengan melakukannya berulang kali.


Pada awalnya Belle melakukan parkour dengan teman-teman (Orang yang melakukan parkour ni dinamakan traceur) Parkour ni sejenis larian gaya bebas melintasi segala halangan yang dengan pantas. Seluruh persekitaran bandar menjadi tempat deorang bermain dengan cara lompatan,larian, dan panjatan untuk melepasi halangan tersebut.Belle dan rakan-rakannya telah mencapai tahap kemahiran melalui latihan ketat ketat selama lebih dari satu dekad. 




larian dan lompatan penuh gaya

Lompatan paling merbahaya dari otai.

Layan ni plak..

6 comments:

  1. Wah, gempak kan....tp kok atoklah, sah-sah dah tertonggeng awal2.....

    ReplyDelete
  2. Bila tengok rase cam cool je..cam ringan je badan diorang tu berlari siap panjat sana - sini..tak penat ke..hapa ke...
    erm..tapi ini yg kite tahu...mmg ada orang yg suka bebenda pelik gini kan???
    well salam kenalan dari Blogger FB page..

    ReplyDelete
  3. Haha atok.. kalo kite lari kompem tersangkut kaki.

    ReplyDelete
  4. yup cik angkuh, deorang ni mmg suke benda pelik2 n membahayakan diri.Asalkan boleh buat nama. Salam perkenalan.. =)

    ReplyDelete
  5. kita akan rasa hpy bila wat sesuatu yg kita minat..

    ReplyDelete
  6. salam..
    wah..
    hebat3..
    ucu dah follow cni :)

    ReplyDelete

Yang menarik di apesal .com